HÅRBØLLEHUSET

Tilmeld dig ugentligt nyhedsbrev.

* obligatorisk
*
 

Vejrudsigten

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/4/0/f/harbollehuset.dk/httpd.www/templates/harbollehuset_1119_ca/functions.php on line 196

Formandens beretning.

Bestyrelsen har holdt 6 møder i 2012 og en Generalforsamling. Det svarer nogenlunde til tidligere års mødefrekvens. Referaterne kan findes på foreningens hjemmeside. Kirsten har, udover sine gøremål med Scene1 arrangementerne, fungeret som foreningens sekretariat og stået for at udsende dagsordener til møderne og opfølgning på de mange opgaver gennem referaterne. Det har været en stor hjælp, som bestyrelsen takker for.

Alle referaterne lægges efter godkendelse på foreningens hjemmeside, som igen i år er blevet plejet og passet af Johnni, der også står for udsendelse af nyhedsbreve, invitationer til fredagsmiddage m.m. og jeg tror ikke der er mange foreninger, der har så velplejet og fornem en hjemmeside som HOB. Tak for stor indsats og hjælpsomhed til Johnni.

2012 har været et år præget af stor travlhed i Huset. Alle de kendte aktiviteter er blevet videreført og udviklet.

Lørdagscafeen har altid væren en afgørende og samlende aktivitet for foreningens medlemmer. Her mødes man flere gange i løbet af året og udover at bidrage økonomisk til foreningens drift bidrager den i aller højeste grad til styrkelse af sammenholdet i Hårbølle og Omegn. Cafe Måske har været åben hver lørdag året igennem og er på mange måder krumtappen i Huset. Tak til de mange, der gennem året og har påtaget sig tjansen og en særlig tak til Grete, der, bistået af Mette og Bent, har stået for hvervningen af cafepassere. Ikke altid en let opgave, men det er lykkedes hele året igennem.

Fredagsmiddagene har været lidt færre i antal end året før, men giver også god anledning til at mødes og holde de sociale kontakter ved lige. Som noget nyt har der også været afholdt middage alene for børnefamilierne, på initiativ af Mette. Alle kan vel være enige om, at det er vigtigt at få nyt blod ind i foreningen og i den sammenhæng er det vigtigt, at der er aktiviteter også for børnefamilierne. Der er altid brug for nye kokke, der vil prøve kræfter med en fredagsmiddag, så sig endelig til, hvis man har mod på at være med på en kigger i starten og så måske selv senere stå for et arrangement.

Mens fredagsmiddagene og lørdagscafeerne har fyldt maverne og givet gode anledninger til at holde kontakt fylder Scene 1 hovederne med nye tanker og ideer og bidrager til underholdningen både med musik, foredrag og uventede vinkler. Der har været holdt 18 arrangementer af meget forskellig art, spændende fra klassisk guitarkoncert til en gennemgang af Italiens nyere historie. Og i 2013 har vi allerede fået indslag spændende fra Søren Kierkegaard til Thylejren. Både indholdsmæssigt og økonomisk er det vigtige initiativer, som Mogens og Kirsten skal have tak for.

Kunstgruppen har igen i år sammensat en bred vifte af udstillinger både af herboende og ”udenbys” kunstnere, der flokkes om Huset for at vise deres kunst. Det er samtidig lykkedes Kunstgruppen at samle gode midler ind til at styrke indsatsen de kommende år. Den har også sørget for ny og mere tidssvarende belysning af udstillingslokalerne. Tak til alle deltagerne i Kunstgruppen.

Udover børnemiddagene er også både Fastelavnsfesten og Juletræsfesten vigtige for at fastholde børnefamilierne i foreningen. I den sammenhæng er der igen god grund til at takke Johnni, der altid gerne stiller op med guitar, sange, tryllerier i forskellige udklædninger. Mette har skaffet sponsorer til arrangementerne. Tak til begge.

Ligesom i 2011 har Cafegruppen i 2012 stået for et langt sejt træk for at holde åbent i sommercafeen hver dag i industriferien og noget til. Seks ugers uafbrudt cafedrift (med en enkelt ugentlig hviledag, mandag) blev det til i 2012. Tak til alle i Cafegruppen og de mange passere og hjælpere undervejs. Cafeen fortsætter i 2013 måske med nye aktiviteter og muligheder.

I løbet af året anskaffede Foreningen en storskærm, fik installeret trådløst netværk, der står til fri afbenyttelse for foreningens medlemmer ligesom en pc er opstillet til åben brug. Tanken var, at alle foreningens medlemmer skulle kunne dukke op med lidt mad under armen eller en øl og se fodbold, idræt, Tour de France eller andre udsendelser, man måtte have lyst til at se/fejre sammen med andre. Samtidig blev et nyt musikanlæg anskaffet så der er noget til både øjne og ører.

Man har også, som noget nyt, kunne deltage i filmaftener gennem året. Man møder op med 35 kr. og to stykker brænde (kun om vinteren) og får en fælles oplevelse af en særlig interessant film på et godt initiativ af Torben Helborn.

Derudover har der været afholdt loppemarkeder af forskellig art i forbindelse med den åbne sommercafe, men der er fortsat plads til nye ideer og forslag.

Fælles arbejdsweekender er meget vigtige for at sørge for en løbende vedligeholdelse og renholdning af huset og omgivelserne. Vi har fået hjælp af Ivan Luffe i løbet af året og mange har givet den en arbejdsmæssig skalle, der er afgørende for at få Huset til at tage sig indbydende ud. Der er nok at lave: der skal males, pudses vinduer, repareres hist og her, kalkes, ordnes tagrender, luges, skuffes og fejes. Der er altid brug for hænder. Men tak til alle, der hjalp i løbet af året.

 

Desværre mistede KS/ApS’et Klaus Titze som lejer, men heldigvis kommer han tilbage som beboer i Hårbølle. Klaus har igennem mange år utrætteligt stået for at holde Huset rent og pånt med et stigende antal arrangementer og har samtidig med sit værksted trukket folk til Hårbøllehuset. En stor tak til Klaus for hans indsats gennem årene.

Samtidig har Klaus’ flytning åbnet for nye lejere, der også har sagt ja til at stå for nogle af de opgaver, som Klaus havde påtaget sig. De har allerede meldt sig ind i foreningen og er måske til stede her i dag. I hvert fald et stort velkommen til Johann og Hanne og deres børn Mira og Svante.

Der arbejdes stadig videre med en mere langsigtet og billigere finansiering af kreditfaciliteterne, men dette kan først gøres når der foreligger endelige regnskab for KS/ApS’et.